הפרעות פסיכיאטריות 11.07.2022

הפרעות פסיכיאטריות בילדים שנולדו בפגות קיצונית

במחקר הוערכו תוצאים פסיכיאטריים, פונקציונליים והשתתפותיים בילדים בני 15 שנולדו בפגות קיצונית. הנה התוצאות

פג, פגיה. צילום: שאטרסטוק

במחקר שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry ביקשו החוקרים להעריך את השכיחות, התחלואה הנלווית, ההבדלים בין המינים וקורלציות פונקציונליות של הפרעות פסיכיאטריות עלפי DSM-5, וזאת בקרב ילדים בני 15 שנים אשר נולדו בפגות קיצונית.

מחקר Extremely Low Gestational Age Newborns (EGAN) הינו מחקר רוחבי של ילדים אשר נולדו טרום שבוע 28 להריון. במסגרת מחקר זה נכללו 670 ילדים בני 15 אשר מילאו מספר שאלונים ומדדים וביניהם Mini- International Neuropsychiatric Interview for Children and Adolescents (MINI- KID), את שאלון הדיווח העצמי Youth Self-Report, מדד להשתתפות חברתית ומבחנים קוגניטיביים. הורי הילדים התבקשו למלא שאלון להיסטוריה פסיכיאטרית משפחתית.

תוצאות המחקר הדגימו כי ההפרעות הפסיכיאטרית השכיחות ביותר בקרב הנבדקים כללו הפרעת חרדה, הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ודיכאון מאג'ורי. יותר בנות התאימו לקריטריונים להפרעת חרדה מאשר בנים.

על אף ש-66% מהנבדקים לא התאימו לאף הפרעה פסיכיאטרית ספציפית, 15% התאימו להפרעה בודדת, 9% התאימו בקריטריונים לשתי הפרעות ו-8% התאימו לשלוש הפרעות פסיכיאטריות ומעלה. משתתפים עם שתי הפרעות ומעלה נמצאו בסיכון מוגבר להישאר כיתה בבית הספר, להיות בתכנית לימודית נבדלת ולהיות בעלי ציון IQ לא מילולי נמוך יותר מאשר אלה ללא הפרעה כלל.

מטופלים עם הפרעה פסיכיאטרית הודגמו עם סיכון מוגבר לצורך בתרופות פסיכיאטריות ולהפרעה קוגניטיבית או פונקציונלית. יתרה מזאת, נמצא כי לאלה האחרונים הסתברות גבוהה יותר להיות ילדים לאם חד הורית, מטופלת מערכת הרווחה ונטולת השכלה תכונית. לבסוף, רקע משפחתי של הפרעות פסיכיאטריות במשפחה נמצא בשכיחות גבוה יותר בקרב אלה עם שלוש הפרעות פסיכיאטריות ומעלה.

מתוצאות מחקר זה עולה כי בקרב ילדים אשר נולדו בפגות קיצונית ההפרעות השכיחות ביותר הינן הפרעות חרדה, הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ודיכאון מאג'ורי, וזאת בהגיעם לגיל 15 שנים. לאלה עם יותר מהפרעה פסיכיאטרית אחת קיים סיכון מוגבר למספר הפרעות פונקציונליות.

מקור:

Frazier, J. A., Cochran, D., Kim, S., Jalnapurkar, I., Joseph, R. M., Hooper, S. R., ... & ELGAN Study Investigators. (2021). Psychiatric Outcomes, Functioning, and Participation in Extremely Low Gestational Age Newborns at Age 15 Years. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry

נושאים קשורים:  פגות קיצונית,  ליקויים,  גורמי סיכון,  הפרעות פסיכיאטריות,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו