סוכרת 24.03.2022

תחלואה נפשית והקשר שלה להיארעות סוכרת

על הקשר בין מחלות נפש שונות לבין תחלואה בסוכרת כפי שעלה במחקר עוקבה לאומי בדנמרק

תחלואה נפשית וסוכרת. אילוסטרציה

מחקרים קודמים בדקו את ההיארעות של סוכרת סוג 2 במטופלים עם הפרעות נפשיות, אך רוב המחקרים התמקדו בהפרעה נפשית מסוימת, או בקבוצת מחקר נבחרת. משום כך, יש צורך בביצוע מחקרים מבוססי אוכלוסין על מנת לקבוע קשרים באוכלוסיות שונות.

החוקרים במחקר זה ביקשו למצוא את הקשרים בין מחלות נפש שונות לבין תחלואה בסוכרת, במסגרת מחקר עוקבה לאומי המבוסס על מרשם דינמי.

החוקרים בחנו מידע על אודות 5,005,612 מבוגרים שהתגוררו בדנמרק בין השנים 1995-2018 שלא היתה להם עדות קודמת לתחלואה בסוכרת. הם חקרו עשר קטגוריות שונות של תחלואה נפשית, וקבוצה משולבת של אנשים עם מחלות נפשיות שונות. נבדקים עם תחלואה נפשית הושוו לנבדקים ללא, בעזרת רגרסיה רב-משתנית מתוקננת של פואסון, על מנת להעריך יחס שיעורי היארעות (Incidence Rate Ratios-IRR) של סוכרת סוג 2. הם יצרו מודל להערכת שיעורי היארעות (Incidence Rates - IR) לפי גיל, עבור נבדקים עם וללא הפרעה פסיכיאטרית מסוימת. כלל המודלים רובדו על בסיס מין הנבדק.

תוצאות המחקר הדגימו כי 334,739 נבדקים פיתחו סוכרת סוג 2 במהלך תקופת המעקב. עבור כלל קטגוריות התחלואה הנפשית שנבדקו, נמצא כי למטופלים עם תחלואה נפשית יש IR גבוהים להתפתחות סוכרת סוג 2, בהשוואה למקרי הביקורת ללא תחלואה נפשית (יחס שיעורי היארעות: גברים - 1.47, רווח בר-סמך של 95%, 1.45-1.5; נשים - 1.65, רווח בר-סמך של 1.62-1.68).

כאשר נבדקו שיעורי ההיארעות לפי גיל, נמצא כי ההבדל המשמעותי ביותר בין קבוצת החולים לקבוצת מקרי הביקורת הייתה בקבוצת הגיל הצעיר (50> שנים).

מסקנת החוקרים היתה כי שיעורי ההיארעות של סוכרת סוג 2 היו גבוהים בקרב חולים בתחלואת נפש בהשוואה לנבדקים ללא תחלואה נפשית, ובייחוד בגיל הצעיר. על כן ראוי לבצע מחקרים חדשים העוסקים במניעה וזיהוי מוקדם של סוכרת סוג 2 באוכלוסיה זו.

מקור:

Nanna Lindekilde, et al. (2022) “Risk of Developing Type 2 Diabetes in Individuals With a Psychiatric Disorder: A Nationwide Register-Based Cohort Study.” Diabetes Care, March 2022. Vol. 45, Issue 3, p. 724–733. doi.org/10.2337/dc21-1864

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  תחלואה נפשית,  היארעות,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו