טיפול כימותרפי 24.01.2022

תפקידה של כימותרפיה מקומית כטיפול במלנומה מתקדמת בגפיים

חוקרים סבורים כי טיפול עם כימותרפיה אזורית במלנומה של הגפיים הינה אפשרות בעלת משמעות בחולים מסוימים, שטיפול סיסטמי פחות מתאים להם

כימותרפיה (אילוסטרציה)
כימותרפיה (אילוסטרציה)

מטרת החוקרים הייתה לבחון את התפקיד הנוכחי של כימותרפיה מקומית כחלק מהטיפול במלנומה מתקדמת בגפיים.

החוקרים זיהו מאמרים שדיווחו על תוצאות של עירוי מבודד בגפיים (ILI - isolated limb infusion), באמצעות חיפוש מקיף בספרות הקיימת במנוע חיפוש PubMed. מילות המפתח שהשתמשו בהן כללו ILI, מלנומה בשלב המעבר ומלפלן, כאשר לא החלו הגבלות על תאריך הפרסום. החוקרים השוו את הנתונים הנוגעים ל-ILI לנתונים מניסויים קליניים נוכחיים העוסקים בטיפול סיסטמי ולספרות הנוגעת בהזלפה מקומית לגפיים (ILP – isolated limb perfusion), שעברו כבר סקירה בעבר.

החוקרים מצאו כי כימותרפיה מקומית נדרשת כיום בפחות חולים, זאת מכיוון שטיפולים סיסטמיים יעילים מהווים אפשרות טיפול חלופית למי שמפתח הישנות של המלנומה באופן מקומי או נרחב או ITMי(in-transit metastases). עם זאת, דיווחו כי כימותרפיה מקומית עשויה להיות אפשרות טיפול משמעותית כאשר תופעות הלוואי של הטיפולים הסיסטמיים מעוררות דאגה, או לאחר כישלון של טיפול סיסטמי. כמו כן, נמצא כי ILP הראה שיעורי תגובה כוללים של 64-100% ושיעורי תגובה מלאה של 25-89%, לעומת ILI שהשיג שיעור תגובה כולל של 41-91% ושיעור תגובה מלאה של 6-39%. החוקרים דיווחו כי הן ILP והן ILI הם בעלי סיכון נמוך לתחלואה חמורה.

החוקרים סבורים כי תוצאות מוקדמות של טיפול עם ILP או ILI, בשילוב עם טיפולים אימונולוגיים סיסטמיים, מצביעות על כך שניתן לשלב שיטות אלו בבטחה. עובדה זו עשויה להיות שימושית בחולים עם מחלה בגפיים שהיא עקשנית לטיפול. הם סבורים כי כימותרפיה אזורית עודנה אפשרות חשובה כחלק מארגז הכלים המשמשים את הרופאים שמטפלים בחולים עם מלנומה שאינה ניתנת לכריתה בגפיים ועשויה להיות עדיפה בחולים שבריריים, קשישים או אלו שנמצאים בסיכון גבוה לפתח סיבוכים כתוצאה מהטיפולים הסיסטמיים. החוקרים טוענים כי היעילות משילוב בין כימותרפיה אזורית לבין טיפול אימונולוגי סיסטמי נבדקת כעת.

מקור:

Read, R. et al. Melanoma Research 2021; 31(4); 290-297. https://doi.org/10.1097/CMR.0000000000000740

נושאים קשורים:  טיפול כימותרפי,  מלנומה מתקדמת,  קטיעת גפיים,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו