מלנומה 22.07.2020

הקשר בין גיל, מגדר וחשיפה סביבתית לקרינת על-סגול לבין סיכון למלנומה

במחקר זה נמצא כי מין נקבה נמצא כגורם סיכון בלתי תלוי למלנומה בגיל צעיר, אך אותו מגדר נמצא בסיכון נמוך יותר למלנומה הקשורה לחשיפה לעל-סגול בגילאים מתקדמים

קרינה אולטרה-סגולה המגיעה מהשמש (אילוסטרציה)
קרינה אולטרה-סגולה המגיעה מהשמש (אילוסטרציה)

חשיפה לקרינת על-סגול (UV) עשויה שלא להשפיע על התפתחות מלנומה באופן שווה בגברים ונשים ובגילאים שונים. לא ידוע האם וכיצד גורמים אלה קשורים אחד לשני ביחס לסיכון למלנומה.

מטרת המחקר היתה להעריך את הקשר בין UVI (אינדקס UV), מגדר וגיל בסיכון למלנומה. החוקרים אספו נתונים לגבי היארעות מלנומה מ-42 רשומות סרטן. UVI גיאוגרפי נאסף מתחנות לווין מקומיות.

תוצאות המחקר הראו כי מגדר, UVI וגיל, כמו גם אינטרקציות בין כל שניים ממשתנים אלה, היו קשורים באופן משמעותי לסיכון למלנומה. בקרב הצעירים שבמשתתפים, נשים היו בסיכון בלתי תלויי למלנומה אשר לא הושפע על ידי חשיפה סביבתית ל-UV. בגילאים מבוגרים יותר, מגדר נקבה היווה גורם מוריד סיכון באינטרקציה עם חשיפה ל-UV. קטגוריית הגיל שבה השתנו אינטארקציות הסיכון בין המשתנים היתה בין גילאי 45 ל-49, בהם מתרחש שינויי הורמונלי דרמטי.

החוקרים סיכמו כי האינטרקציה בין מגדר ל-UVI היא תלוית גיל. מין נקבה נמצא כגורם סיכון בלתי תלויי למלנומה המתפרצת בגיל צעיר, אך אותו מגדר גם נמצא כמגן מפני מלנומה הקשורה ל-UV בגילאים מתקדמים.

מקור: 

 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jaad.2017.11.049

נושאים קשורים:  אפידמיולוגיה,  קווי רוחב,  מלנומה,  מגדר,  על סגול,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו